Avui coneixem la notícia, mai esperada, del tancament per part de NISSAN de les tres plantes que operen a Catalunya. Un tancament que, si bé ja no agafa de sorpresa, sorprèn per la rapidesa i la nul·la negociació amb els comitès d’empresa i els governs catalans i espanyols.
Parlem en aquest cas, d’un sector que representa més del 10% del PIB català i d’una facturació d’aproximadament 23.000 milions d’euros, segons dades del CIAC, que el situen com el segon sector amb més pes del país, amb un total d’un 143 mil treballadores i treballadores entre contractes directes i indirectes. Per fer-nos una idea de la importància del sector a Catalunya, un de cada cinc cotxes que es fabriquen a Espanya, està fet a Catalunya.
No és moment de partidismes, fet que la posició ha de ser comuna, però exigim que la coordinació entre Govern espanyol i Generalitat de Catalunya sigui la correcta perquè això tingui un bon final.
El drama de la NISSAN no deixa de costat al Baix Llobregat. Dels quasi 3 mil treballadors/es directes que té l’empresa, uns es troben a la planta de Sant Andreu de la Barca, que també tancarà. Pot semblar una dada petita (un 7,4% del total de la plantilla), però pot arribar a ser més elevada si compten tots els treballadors/es associats a l’empresa, és a dir, tots aquells que treballen en el proveïment del material i d’altres que fan possible la viabilitat de NISSAN. D’aquests es calculen que seran uns 20 mil treballadors els que probablement es veuran afectats, molts d’ells residents a la nostra comarca.
Aquesta decisió atempta directament a un sector que ens ha tornat a demostrat al llarg d’aquesta crisi la flexibilitat que pot arribar a tenir si hi ha una inversió i una aposta real i adient. En pocs dies, van passar de fer les diferents peces per als cotxes per fer respiradors. Aquest també és el camí.
És per això que com a Joventut Socialista del Baix Llobregat afirmem:
- Expressem el nostre suport als treballadors i treballadores que es troben en vaga indefinida des del 4 de maig i ens sumem a les seves reivindicacions tot enviant el nostre escalf en aquests moments difícils.
- Reclamem a l’empresa NISSAN que repensin la seva decisió i que actuïn sota el principi de responsabilitat social. No poden deixar a prop de 25 mil famílies a l’atur, sense una negociació i un pla de reconversió de l’empresa adient.
- En el cas que la decisió sigui ferma, és la responsabilitat de les administracions competents el vetllar per assegurar una ràpida reinserció dels treballadors afectats i un pla de reconversió tecnològica per a les empreses proveïdores. No podem perdre el talent del pais i per tant, l’hem d’ajudar a continuar creixent i sent competitius en l’escena global.
- Fer un pla, amb el conjunt d’actors socials (sindicats, patronal, etc) i les administracions afectades (Govern d’Espanya, Govern de la Generalitat, Diputacions i Ajuntaments) per re impulsar la industria catalana i fer-la virar cap a una verda, sostenible i socialment justa. Sense un pla d’innovació tecnològica i de reconversió industrial, no ho aconseguirem.
- Potenciar les FP Duals tècniques per generar força de treball de qualitat per fer possible aquesta reconversió.
Sense indústria, no hi ha futur.
#FuturoParaNissanYa
Baix Llobregat, 29 de març de 2020.
Volem un futur digne per al conjunt de treballadors i treballadores de Nissan! Estem en lluita! #FuturoParaNissanYa@jsccatalunya @PSCBaix pic.twitter.com/H4dINOVpIP
— JSC Baix Llobregat (@JSCBaix) May 29, 2020
*Foto portada: Jordi Milian. Ràdio Sant Andreu